Gesprek op straat in storm en regen
De bewonerscommissie Azaleastraat heeft maandagavond 15 september 2025 een opvallende ontvangst georganiseerd voor woonstichting Woon en huurdersvereniging Ouder-Amstel. Niet in een vergaderzaal of buurthuis, maar buiten – op het Dorpsplein. De reden: woningcorporatie Eigen Haard weigerde de bewoners een ruimte ter beschikking te stellen.
Onbegrijpelijk en teleurstellend
Volgens de bewonerscommissie is het wrang dat er geen plaats werd gemaakt voor een gesprek dat juist in het teken stond van openheid en dialoog. ‘Het gaat hier om belangrijke thema’s als leefbaarheid, toekomstplannen voor de Azaleastraat en de zorgen van huurders. Dan is het onbegrijpelijk dat een corporatie die zegt bewonersparticipatie hoog in het vaandel te hebben, geen ruimte beschikbaar stelt,’ aldus een adviseur van de bewonersvereniging.
Patroon van uitsluiting
De bewonerscommissie benadrukt dat het weigeren van een locatie een patroon laat zien van hoe bewoners steeds minder serieus genomen worden in besluitvorming. ‘Het is niet alleen symbolisch: het laat zien dat de stem van huurders structureel op de tweede plaats komt. Terwijl de Azaleastraat al jaren te maken heeft met onzekerheid over onderhoud, renovatie en nu zelfs plannen voor sloop.’
Buitenbijeenkomst met strijdbare sfeer
De bewonerscommissie spreekt van een gemiste kans voor Eigen Haard. ‘In plaats van dialoog te bevorderen, creëert men afstand. Gelukkig hebben wij laten zien dat bewoners zich niet laten tegenhouden. Op het Dorpsplein klonk onze stem misschien wel sterker dan ooit. Daar werden door Woon en huurdersvereniging stoelen en tafels neergezet en konden de gesprekken toch doorgaan. De sfeer was volgens aanwezigen strijdbaar maar ook saamhorig: het buiten ontvangen werd gezien als een duidelijk signaal dat bewoners zich niet zomaar laten wegzetten.
Voorstellen om vertrouwen te herstellen
Tijdens de bijeenkomst werd door Woon een voorstel gedaan om de situatie in de Azaleastraat vlot te trekken. Zowel op het gebied van de toekomstplannen als het onderhoud van de woningen kwamen ideeën naar voren die volgens de bewonerscommissie serieus en zorgvuldig moeten worden overwogen. Aanwezigen waren het erover eens dat er geen overhaaste beslissingen moeten worden genomen. En, dat eerst herstel van vertrouwen bij de bewoners voorop moet staan, inclusief open en transparante communicatie over en weer.
Als huurder bij Ymere en lid van de onlangs opgerichtte BC Archimedes sta ik tezamen met mijn medeleden gelukkig positiever in en met de omgangsvormen en onze ervaringen met Ymere betreffende overleggen, presentaties en kennismaking en deling van en met de bewoners. Iedere eerste maandag van de maand nuttigen we tezamen met o.a. medewerkers van Ymere, m.b.v. Dynamo, de Werf en ondersteund door de JUMBO, heerlijke maaltijdsoep met broodmaaltijd.
Stipt om zes uur bij de nabijgelegen KINDERBOERDERIJ . Er bestaan ernstige sloopplannen en ons wijkje betreft er een van bijzondere aard waardoor gedegen communicatie bovenaan staat waarbij het gegeven dat we met elkaar kennis aan het maken en delen zijn, van het aller hoogste belang is. Tot op heden ben ik zeer tevreden maar onze BC is nog piepjong en ikzelf woon hier nog niet zo lang. Ik heb op een varend schip gewoond, veertig jaar, met mijn meisje.en op het water ben ik het gewoon om een helpende hand te bieden, waar van node. Elkaar groeten is m.i. ook behoorlijk vanzelfsprekend! Aldoende…..gegroet, mvgmarko.