Die lastige passagiers toch
Bus 41 via het Amstelstation? Een gedroomd busstation van een GVB-yup. Passagiers kunnen hier gemakkelijk overstappen, een elektronisch informatiebord en het station met metro en treinen bij de hand. De wethouder die er in Amsterdam over gaat, droomt met het GVB dat ze het beste met ons voor hebben.
Geen verantwoordelijkheidsbesef
Bij de leidinggevende yuppen van het GVB die er een verdienmodel in zien. Ook laat de wethouder van Amsterdam de aan haar vervoer zorgen toevertrouwde passagiers van bus 41 in de steek.
Hoe onverantwoord ze bezig zijn
Blijkt maar weer uit de noodkreten die opstijgen uit de Dapperbuurt en Oostpoort. Dagelijks zijn er reclamespotjes om toch vooral te winkelen in die beide koopcentra.
Maar hun vele klanten uit Zuidoost en Duivendrecht komen niet meer. De rijke GVB-yup heeft de kleine portemonnee afgesneden van hun favoriete en voordelige markt en winkelgebied. Ook de kleine zelfstandigen missen een groot deel van hun omzet. De tweedeling arm en rijk neemt toe, bus 41 is hiervan het symbool.
Het busstation bij het Amstelstation is voor heel veel mensen een lastige overstap. Bus 41 daarom bijna leeg? Is dat de bedoeling soms? Op het Amstelstation lang wachten op de 37 en dan ben je er nog niet. Want om alle winkels te bereiken in de Dapperbuurt en Oostpoort moet je weer met lijn 19. En dat met zware boodschappenkarren en tassen.
Het was ideaal bus 41, je was er zo
Maar yup-directeuren en wethouders zonder verantwoordelijkheidsbesef en empathie, denken aan zichzelf, aan hun baantjes. Zelfs de voorzitter van het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost viel het op, publiceerde in Het Parool. Terug die bus 41 en wel meteen om gedupeerde passagiers en marktkooplui en winkeliers uit de brand te helpen. De economische schade van deze omleiding is enorm.
Help!
Onze wethouder Verkeer en Vervoer van Ouder-Amstel oefent nauwelijks druk uit. Ze mist de aansluiting. Terwijl zij zoveel kan betekenen voor haar inwoners door een dwingende stem te laten horen bij haar collega wethouder in Amsterdam en bij het GVB. Je hoort onze wethouder er weinig over. Is ze er alleen maar voor de show? Vreemd voor een wethouder die zoveel beloofde en voor al haar inwoners moet opkomen.
Reacties “Bus 41 leeg! Dappermarkt leeg! Winkels leeg!”
Onderstaand de eerder gegeven reacties op het bericht “Bus 41 leeg! Dappermarkt leeg! Winkels leeg!”.
Met de verhuizing van de website zijn de oorspronkelijke reacties niet goed meegenomen, dus vandaar dit overzicht.
• Tvw Wattingen 31 augustus 2024 om 18:56
prachtig geschreven en 100% waar.
wij de bewoners van Duivendrecht zijn in de steek gelaten….maar ja…
o Vriendenvanduivendrech t31 augustus 2024 om 19:16
Dank je wel en we HOUDEN VOL! Op 1 oktober 2024 spreken we weer in bij de Vervoersregioraad en op 17 oktober 2024 hebben we een afspraak met onze wethouder Verkeer en Vervoer.
Kornee Jack uit zuidoost 1 september 2024 om 08:41
Los van het daadwerkelijke probleem, stoor ik me aan de vooroordelen en aannames die door jou (en andere respondenten) naar voren worden gebracht: “rijke yuppen?, geen verantwoordelijkheidsbesef??, eigen belang??, verdienmodel??
Dan kun je toch niet serieus genomen worden aan de “onderhandelingstafel”. Je pretendeert dat ze het doen uit eigenbelang. Welk eigenbelang vraag ik me eigenlijk af? Dat vul je gemakshalve maar zelf in? Kan het niet zijn dat het niet kosteneffectiever is?
Neemt de tweedeling arm/rijk toe als mensen moeten overstappen of lang moeten wachten op een bus/tram of metro?? Nog nooit van gehoord.
Het valt toe te juichen dat je opkomt voor kleine middenstanders, marktkooplui en hun klanten, maar misschien valt er ook nog enig begrip op te brengen voor de motieven van de “andere kant”, en zeker zonder op de persoon te spelen. Zij vertegenwoordigen tenslotte een andere ‘baas’ met andere belangen.
Misschien is een open discussie met de argumenten die je noemt (die zijn wel degelijk relevant) een betere manier, dan op deze manier iets voor elkaar proberen te krijgen.
• vriendenvanduivendrecht 1 september 2024 om 10:42
Het Drechtje redactieteam hoopt niet dat jij je als yup aangesproken voelt of er misschien eentje bent! Een open gesprek juichen we van harte toe! In huidige programma van eisen weegt sociale belang namelijk zwaarder dan het financiële. Zo willen de VRA raadsleden de bus terug blijkt uit aangenomen motie. Ook de ruim 3.000 petitie ondertekenaars willen 41 terug op route. Wat is de reden dat GVB dit niet uitvoert? Zo is het argument ‘personeelstekort’ voor een groot deel opgelost.
• Pieneman-deJonge 31 augustus 2024 om 19:27
Blijf volhouden ze zeggen altijd dat de aanhouder wint.
o vriendenvanduivendrecht 31 augustus 2024 om 19:29
Dank voor de steun en we gaan DOOR!
• Chris Folkers 31 augustus 2024 om 20:45
En niet alleen de Dapperbuurt en de Oostpoort merken de negatieve gevolgen. Er zaten altijd veel jongeren uit zuidoost in de bus naar hun scholen en opleidingen in Oost. Ouderen voor medische zorg in het OLVG oost.
En wie heeft er nou behoefte aan een lus naar het Amstelstation dat prima met metro en trein bereikbaar is vanuit Zuidoost en Duivendrecht
Jammer en kortzichtig
o Vriendenvanduivendrecht 31 augustus 2024 om 20:55
Klopt HELEMAAL dat scholen en OLVG de gevolgen merken. Ook bezoekers uit Zuidoost aan Ooster begraafplaats zijn er niet over te spreken.
Ineke Vermeer 2 september 2024 om 16:05
Kunnen bij de Zaaiersweg uitstappen
• Willy Klaren 31 augustus 2024 om 21:42
Eenmaal overgestapt van de Middenweg lijn 19 om naar Duivendrecht te komen . Dik half uur onderweg met 2 bussen .
Dat nooit meer .
Arme scholieren
o vriendenvanduivendrecht 31 augustus 2024 om 22:39
Zaak dat de 41 weer de juiste route gaat rijden!
• Vd berg 31 augustus 2024 om 23:34
Een grote schande vooral omdat deze wethouder zélf in een dikke auto rondrijd dus nooit met het iv gaat dus wat kan het schelen niks toch! Lekker vriendjes zijn met de mensen met de centjes want misschien kunnen die voor deze wethouder nog wat betekenen… het is door en door verziekt en eenmaal in de raad en daarna wethoudertje zijn hoef je dus niet meer te luisteren naar de mensen die boor jou kozen omdat ze dachten dat je wat voor ze zou doen. Niks dus!
o vriendenvanduivendrecht 31 augustus 2024 om 23:55
We zijn reuze nieuwsgierig of de motie van afkeuring deze keer wel in stemming wordt gebracht op 26 september. Dàt wordt kleur bekennen voor alle politieke partijen ;). Ook als die motie weer niet in stemming wordt gebracht ;(
• Ciska te Duivendrecht 1 september 2024 om 01:02
Hebben de verantwoordelijke wethouders en bestuurders van de GVB de route met bus 41 wel een afgelegd om te zien hoe omvangrijk het verzorgingsgebied is van deze buslijn? Hoe komen zij erop om bus 41 om te leiden naar het Amstelstation dat al meer voldoende bediend wordt door trein en metro, trams en bussen. Ze hebben maling aan de mensen van Zuidoost. Dat is wel duidelijk. Ze hebben maling aan de mensen van Duivendrecht. Ook dat is duidelijk. Ze hebben maling aan de mensen van Betondorp. Ze hebben maling aan bezoekers van de Oosterbegraafplaats. Ze hebben maling aan de bezoekers van de Evangelische Koningskerk. Ze hebben maling aan de scholieren van de vele scholen langs deze route. Ze hebben maling aan de winkeliers langs deze route!
o vriendenvanduivendrecht 1 september 2024 om 10:45
Helemaal eens! De afstand tussen beleidsmakers en beleidsbepalers en de reizigers van bus 41 is veel te groot.
• C.M.B.Fasting 3 september 2024 om 15:12
zo’n makkelijke busverbinding Dui endrecht-watergraafsmeer: niet overstappen, niet nog een station aandoen, boodschappen doen in de watergraafsmeer en Dappermarkt.
bus 41 graag weer terug!
o vriendenvanduivendrecht 3 september 2024 om 16:28
Dank voor de steun, we gaan door!
Bus 41weer terug was het maar waar.we zijn nu helemaal afgesloten van Amsterdam oost.het was volgens het GVB nodig i.v.m personeelsgebrek.nu een paar maanden later is er echter niets verbeterd nog steeds vaalt er regelmatig een bus uit.vandaag ook weer op weg naar mijn seniorenclub in de linaeushof.voorheen binnen het half uur.uitstappen halte middenweg bij de vomar.nu eerst naar het Amstelstation overstappen op de 65dan nog 10min lopen.beseffen ze wel dat met deze andere route we worden afgesloten van een heel groot deel Amsterdam Oost en als ze dan zonodig naar het Amstelstation willen ga dan via de de Kruislaan .middenweg zo de Hugo de Vries Laan op.dan kunnen we op lijn 19.ik hoop echt dat het word teruggedraaid en natuurlijk liever naar het Muiderpoort station en wethouder van Duivendrecht doe eens wat voor je kiezers.want vroeg of laat komen er weer verkiezingen.
Helemaal mee eens en we gaan door om de 41 weer op route te krijgen!